Спорт • Шахи/шашки | 10.03.14 р. |
ШАХИ ТА ІНТЕЛЕКТ НАЦІЇ
Чи багато з вас можуть вірно розставити шахові фігури на дошці? Ото ж бо. А віднині навіть першачки матимуть про це уявлення – за новою програмою "Інтелект нації" на 2013-2020 роки маленьких школярів навчатимуть базових елементів гри. Мова йде про удосконалення системи фізичної культури та спорту, невід’ємною частиною якої вважають шахи. «Вільним шляхом» спробували дізнатися як реалізовується програма у Ківерцях.
Чи не найбільше переймається долею документу, затвердженого вищим законодавчим органом країни, президент місцевого шахово-шашкового клубу «Дебют» Степан Лукашович ГЕЙЛО. Він знає, що як поєднання елементів мистецтва, науки і спорту, шахи допомагають розвивати логічне мислення, концентрацію уваги, вміння долати труднощі та планувати власні дії.
За його словами стан розвитку однієї з найрозповсюдженіших у світі сучасних ігор нині значно погіршився, тому щиро радів розпорядженню Кабінету Міністрів України, який схвалив Концепцію Загальнодержавної цільової соціальної програми розвитку шахів "Інтелект нації" на 2013-2020 роки. Це, мовляв, дає надію на створення умов для залучення до гри широких верств населення, насамперед дітей та молоді. А щоб відбирати та належно готувати обдарованих осіб для високого спорту, формуватимуть таку необхідну для розвитку шахів сучасну інфраструктуру.
Впродовж останніх років існування шахово-шашкового клубу ентузіасти намагалися створювати умови самотужки.
– Складається враження, що керівництво району не зовсім розуміє, що шаховий клуб – це не просто місце для розваг, а школа виховання здорового способу життя, розвиток морально-вольових та інтелектуальних здібностей дітей, молоді та дорослих, – ділиться Степан Гейло. – Більша половина навчального року минула, і великі сумніви маю щодо того, чи директори шкіл взагалі знають про існування такої програми.
Ідею схвалює і начальник райво Світлана БАЦМАЙ, але зауважує деякі нюанси. По-перше, навчання гри, зазвичай, відбувається на уроках фізкультури. У початкових класах ці заняття проводять вчителі молодших класів. Більшість з них навряд чи вміє грати в шахи, а віддати ці години викладачу фізичного виховання вони не погодяться. За її словами, придбання достатньої кількості наборів для гри в шахи є ще однією проблемою.
Другокласник третьої міської школи Дмитро Козодой впевнено розставляє шахові фігури на дошці, знає ходи і навіть не пам’ятає, хто його навчив грати – так давно це було. А шестикласнику четвертої школи Євгену Лецю відомі не тільки правила й основи - він грамотно будує стратегії! Хлопцям пощастило, бо в їх родинах гра в шахи – така рідкісна нині сімейна традиція, а на фоні однолітків вони виглядають радше винятками. Обоє зізнаються, що з радістю взяли б участь у шкільних змаганнях, про існування шахового клубу в місті знають, але де відбуваються заняття, сказати не можуть. Це очевидно, адже постійного приміщення у нього немає – клуб щоразу переселяють з місця на місце, а це є найбільшою проблемою для ківерцівських ентузіастів шахового спорту.
ПРОПОЗИЦІЇ
Місцеві шахісти дивуються такій позиції керівництва, бо функціонування клубу не вимагає великих фінансових затрат, а результат від налагодженої роботи – дуже вагомий, тому у зверненні до відповідальних осіб перелічили свої пропозиції. Найперше – створити шахову школу при ДЮСШ чи ЦДЮТ, ввівши посаду тренера з шахів. На посаду рекомендують вчительку Прилуцької школи Тетяну Ільницьку, яка проживає в Ківерцях, має І розряд з шахів і неодноразово виступала на обласних змаганнях. Також необхідно виділити окреме приміщення для проведення занять з дітьми. Для цього, можливо, тимчасово використовуватимуть актову залу ЦДЮТ. Для навчання учнів початкових класів гри в шахи з нового навчального року пропонують ввести для класоводів додатково 1 годину на тиждень – можливо, за рахунок факультативів. Шахове обладнання – теж не велика проблема. При сталому розкладі занять, учні знатимуть, що, наприклад, щосереди мають брати з собою власний кишеньковий шаховий набір. І насамкінець, проблему приміщення шахової школи можливо вирішити, добудувавши другий поверх ДЮСШ. За словами Степана Гейла, ці пропозиції обіцяли розглянути і дати відповідь після прийняття районного бюджету.
Протягом останніх трьох місяців шахісти міста і довколишніх сіл збираються щонеділі у приміщенні третьої міської школи, дякуючи директору Раїсі КУБОВІЙ та вчителю інформатики Олександру КУШНІРУ. За словами педагога, нині замість нових комп’ютерів у школах значно ефективніше закупити шахове обладнання, а навчання роботи з базовими програмами (Word, Excel, Paint) замінити на логічні ігри, адже кожен другий школяр у кишені тримає найновіший телефон та практично усі мають комп’ютери вдома. Він стверджує, що навчання в шахи найменших учнів в жодному разі не повинне бути примусовим, а почати реалізовувати програму “Інтелект нації“ радить із створення шахової школи для найменших на базі Центру дитячої та юнацької творчості.
ПОЗИТИВНИЙ ДОСВІД
Досвід освітніх закладів, які свого часу ввели навчання гри в шахи у шкільну програму, показує, що навіть гіперактивні діти, які систематично грають в шахи, привчаються бути уважнішими, терплячими, більш ретельними та врівноваженими. Вважається, що шахи виховують близько двадцяти позитивних якостей: розширюють кругозір, змушують мислити, сумніватися, узагальнювати, приймати рішення, передбачати результати, розвивають зосередженість, логіку, винахідливість та фантазію, виховують силу волі.
Визначний український педагог Василь Сухомлинський вважав, що без шахів не можна уявити повноцінного виховання розумових здібностей і пам'яті. А у знатних та заможних родинах молоді люди мали спеціальних наставників з гри в шахи. Добре грати в цю гру своїм обов’язком вважали і правителі.
Гри в шахи нині навчають у загальноосвітніх школах Греції, Болгарії, Туреччини та Росії. Експериментальні авторські методики апробуються в Іспанії, США, Мексиці, Польщі, Аргентині, Литві та інших країнах. А Всесвітня шахова федерація має спеціальний підрозділ з питань шкільних шахів, під патронатом якого проводяться всесвітні очні шкільні олімпіади з шахів, різноманітні конгреси й симпозіуми з питань викладання шахів.
Виховуймо і місцевих діток в кращих традиціях. Майбутнє – за творчими, мислячими та адекватними. Запрошуємо батьків та педагогів до дискусії.
Інна БАТЕНЧУК.
Джерело: «Вільним шляхом» від 22 лютого 2014 року.
Матеріал викладено на прохання С. Л. Гейла.
Фото з архіву сайту.
Коментарі
Увага! Редакція сайту не несе відповідальності за висловлювання користувачів сайту, залишені ними у коментарях. За зміст коментаря відповідає його автор.
-
- ВКонтакте
-
Ще нема
КОМЕНТУВАТИ
Маєте що додати, заперечити чи прокоментувати? Пишіть за допомогою форми під цим абзацом. Переконливо просимо ознайомитись з Правилами розміщення коментарів.