Це просто "КАПЕЦЬ"!
Десь почув про такий цікавий факт, що у Франції 50 ВУЗів, а в Україні - 350!* І ще про один, не менш цікавий, дізнався з преси - жоден український ВУЗ не потрапив у першу 1000(!) кращих вишів Європи. Просто клас! То про який український прорив може йти мова, коли наша система освіти в глибокій … так, торбі?!
Оскільки в нашому місті ВУЗів немає, то коротко про загальноосвітні школи. Мою особисту думку, що характеризує існуючу систему ЗОШів, можна звести до простого вислову: "Це просто КАПЕЦЬ!".
Щоб не бути голослівним, зупинюсь на декількох моментах:
- Не знаю точного року створення, але вже певно років 50-60 систему освіти ніхто не міняв (маю на увазі - суттєві зміни). І це нині, коли весь світ змінюється дедалі стрімкіше.
- Відірваності нашої шкільної освіти від реального життя, лише сліпий не помітить. (Для прикладу лише 2 моменти: ГРОШІ посідають у нашому житті одне з головних місць, а у шкільних навчальних програмах ви про них щось чули? Чи не є наша бідність результатом такої фінансової неосвіченості? Другий - ПРОФОРІЄНТАЦІЯ: більшість дітей, закінчуючи школи, поняття не мають, чим займатимуться далі, як виживатимуть у суспільстві. А ті, хто вважає, що визначився, має лише "зелене" уявлення про обрану професію).
- Доведено, що для нормального навчального процесу кількість учнів у класі має становити не більше 6-7 чоловік, а ми маємо класи по 25, 30 і більше школярів.
- А матеріально-технічне забезпечення шкіл - просто курям на сміх. (Про це можна багато і цікаво писати, але не буду "сипати сіль на рани").
- Існуюча система освіти підходить лише для 15-20% дітей, а інші 80 вона просто калічить (можливо, помилився у цифрах, але не у загальній тенденції). Ви уявляєте, як вимучиться дитина за 10 років такого знущання над її природою? І що далі з неї буде?
- Як би там не розпинались про новітні технології навчання, все одно насправді система виховує звичайнісіньких папуг. У кого краща пам'ять, той краще вчиться. А балачки про розвиток вільної особистості, індивідуальності так і залишаються балачками. Просто існуюче суспільство не зацікавлене у розумних, кмітливих і сильних індивідуальностях. Йому потрібні раби-працівники.
- Колись сміявся з армійського жарту про підмітання двору ломами - ну, щоб солдати були чимось зайняті. Щось схоже є і у наших школах. Наплодили безліч "потрібних-непотрібних" предметів, додали до потрібних безліч "потрібних-непотрібних" тем і маєш тобі спокій. Діти зайняті, в дорослих менше клопотів з ними. Так дійдемо і до 25-річної освіти.
- Окремо варто зупинитись на оплаті праці вчителів. Майже 20 років геноциду проти цієї професії зробили свою справу: справжніх професіоналів, фахівців своєї справи майже не залишилось. А що можна вимагати від нинішніх вчителів при такому ставленні держави?
Що робити і хто винен?
На звичні у таких випадках запитання: "що робити і хто винен?", відповіді потребує перше. Оскільки завжди винні, як не боляче і важко це визнавати, ми самі. А от щодо того, що робити, то є безліч варіантів. І серед них навіть такий: можливо, нічого і не потрібно робити. Може, це саме те, що нам треба? Адже ж, як не як, але працює.
Щодо мене, то Америку не відкрию, але деякі хороші речі впроваджуються вже нині. Ось одна з них, на моє переконання, найпотрібніша і яку потрібно розвивати: УЧНІ ВТІЛЮЮТЬ У ЖИТТЯ, ЯКІСЬ ПРОЕКТИ. Суть в тому, що в процесі самостійної роботи над реалізацією проекту вони вчаться набагато швидше, ефективніше і з більшим бажанням. Вибирають завдання, пишуть бізнес-план, далі здійснюють конкретні кроки для досягнення мети.
З часом, при належній підтримці вчителів, постануть серйозні бізнес-проекти у нашому місті. І таким чином виросте нове покоління з новим мисленням, баченням, з відповідним досвідом. Адже різниця між заробленою гривнею і кількома тисячами лише у декількох нулях. А якщо учні побачать, що у школі є можливість заробити гроші, то зовсім інакше вони проводитимуть свої шкільні роки.
Звичайно, спочатку буде туго (невдалий досвід таких починань є, на жаль, і у самого), але з часом, хто зна….!
Володимир Дужич
03.05.08 р.
P.S. Визнаю, що давненько не був у школі, можливо, зміни йдуть повним ходом. І все зовсім не так, як написав вище. Тоді спростовуйте, доводьте. А читачі хай визначаються, та й самому буде цікаво дізнатися…
* - цифри неперевірені, сприйняті "на слух".
Коментарі
Ще нема
Маєте що додати, заперечити чи прокоментувати? Пишіть за допомогою форми під цим абзацом. Повідомлення перед публікацією модеруються, тому писати образи і нісенітниці нема сенсу, а розміщення відбувається з деякою затримкою. Повідомлення з некоректним підписом (на зразок "Я" чи ":-)") не проходять.